Srijeda, 18 Listopad, 2017
   
Tekst
Zadnje:

Mogu li ih vratiti?

Svi se slažemo da želimo imati samo onu robu koja se prodaje i koju naši kupci žele. Naravno da tu robu želimo točno u onim količinama u kojima se traži. Međutim nije uvijek jednostavno postići ove ciljeve i često završimo sa gomilom

robe koja se ne prodaje uopće ili onom dinamikom kojom bi mi željeli. Istovremeno sa povećanjem gomilanja neželjene robe, raste i broj slučaja kada nemamo dovoljno robe koju kupci traže.

U nastavku ćemo ukratko nešto reći o svakom uzroku, ali i mogućim rješenjima. Moramo biti svjesni činjenice da ovdje govorimo o strateškom pronalaženju glavnih uzroka i pronalaženja dugoročnih rješenja.

 

Mogu li ih vratiti?

Nemogućnost povrata dobavljaču je jedan od glavnih uzroka zaliha, ali povrat je istovremeno i način rješavanje nekurentnih zaliha.

Svi možemo posvjedočiti da smo bezbroj puta propustili učiniti ovaj korak iz čiste lijenosti ili zbog straha od komplikacija (neugodnosti sa dobavljačem, organizacija transporta, komplicirane carinske procedure i dodatnih troškova). Međutim, ako je zanemarimo kada je još mala, ova zvijer („mrtve zalihe“) nam se kasnije vraća sa puno većom snagom i obujmom. Sjetimo se što nam je poručio Sun Tzu da probleme treba rješavati dok su još male i da najteže stvari na svijetu moraju biti učinjene dok su još lake....

Povrat proizvoda dobavljaču od kojeg je kupljen je najpopularnija metoda likvidacije mrtvih zaliha – s tim da ne prođe previše vremena od originalnog datuma kupnje. Ukoliko se ne kosi s njihovom politikom povrata dobavljači preferiraju da im se roba vrati što je brže moguće, jer što više zadržavate proizvod, veće su šanse da će biti potrebno prepakiranje. Kutije se poderu, prašnjave su i prljave i to dodaje nove troškove. Što ih brže vratite, to bolje.

Dakle, da li možete vratiti zalihe koje Vam ne trebaju? Nikada nećete saznati ako ne pitate. A ako pitate čvrsto i strukturirate vaš zahtjev kao win/win prijedlog, većina će dobavljača nerado odgovoriti sa "Ne". Što vrijedno možete ponuditi dobavljaču u zamjenu za njegovu pomoć? Vašu novu narudžbu možda?! Probnu narudžbu za onaj novi proizvod ili program vašeg dobavljača?! Možda povećani udio u vašem poslovanju?! Otvorite dijalog, pokažite vašem dobavljaču zalihe na kojima sjedite – možda oni imaju „outlet“ prodavaonice koje ih mogu prodati ili imaju nekog drugog distributera koji bi želio nabaviti jeftinije baš tu robu. Budite jasni da je ovaj vaš zahtjev jednokratan, a ne dio nove standardne procedure. Možda je najbolje što oni mogu dati, poseban popust za rasprodaju, ili dodatni popust pri sljedećoj narudžbi. Ovo u svakom slučaju može pomoći oko poboljšanja novčanog tijeka.

Ponekad dobavljači naplaćuju naknadu od 20 posto za povrat robe. Čak ako i ne postoji takva praksa, možda ju možete ponuditi. Dvadeset posto zvuči kao dosta novca, ali ako je (prema raznim izvorima) prosječni trošak držanja zaliha oko 15-25 posto godišnje, svaki dodatni dan koji držite mrtve zalihe, pogoršava vašu situaciju sa likvidnošću. Dakle, umjesto da u džepu držite virtualni euro ili kunu, možda bi se ipak isplatilo prihvatiti 80 centi koji dobavljači nude za povratnike i ulagati ih u nešto što se može obrnuti više puta godišnje. Dakle, izgubljenih 20 posto možete povratiti u nekoliko mjeseci ili sjediti na zalihama sa vrlo vjerojatnim scenarijem da ćete otpisati svih 100 posto.

Zapamtite! Što više mrtvih zaliha leži na skladištu, više novca gubite. Pronađite način da nadoknadite nešto od izgubljenog novca ili ćete u suprotnom postati zarobljenik dolara u čiju vrijednost možete uvjeriti još jedino vašeg knjigovođu.

Win-Win rješenje

Povrat robe koja se slabo prodaje je uvijek izazov za nabavu jer tko želi robu koju smo jednom prodali ponovo na svom skladištu i to u još lošijem stanju? Kako ovaj problem riješiti na obostrano zadovoljstvo ili barem bez frustracije na bilo čijoj strani? Svakako je jedan od načina taj da se povrat neprodane robe dogovori unaprijed i uz unaprijed dogovorene uvjete. Kao prvo, treba definirati to kao mogućnost ili kao eliminacijski uvjet – ako ne možemo vratiti robu nećemo je niti prodavati… Svaki dobavljač voli znati unaprijed da postoji mogućnost da mu se prodana roba nađe ponovo na skladištu. Ako pristupate ovome kao partner sa dobavljačem i želite postići win-win rješenje onda ćete svakako unaprijed to reći i dogovoriti pod kojim uvjetima se roba može vratiti. Pod uvjetima mislim na to u kojem roku od trenutka prodaje možemo robu vratiti, u kojem stanju, u kojem postotku i u kojem stanju. Ako tražite od dobavljača da se roba može bezuvjetno vraćati to može izgledati kao ucjena i ne pridonosi partnerskom odnosu. U tom slučaju je bolje tražiti da se roba prodaje na komisiju.

Ako stvarno govorimo o win-win rješenju onda iste uvjete koje postavljate dobavljaču možete ponuditi i kupcu. To znači kada nas kupac ucjenjuje da moramo uzeti povrat robe koju on nije uspio prodati, onda mu ponudimo isti paket: u kojem roku od trenutka prodaje možemo robu vratiti, u kojem stanju, u kojem postotku i u kojem stanju.

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Social Face

Prijava - odjava

ispod glavnog