Utorak, 12 Prosinac, 2017
   
Tekst
Zadnje:

Kamionski transport je prekompleksan da bi se “uberizirao”

Jedna od novih studija koju je izradila tvrtka “Armstrong & Associates” pokazuje da uvođenje aplikacije tipa Ubera ili Lyfta  ne može u potpunosti riješiti problematiku prilično kompleksne industrije cestovnog (kamionskog) prijevoza.

Dok DFM kompanije (engl. Digital Freight Matching – digitalno povezivanje teretnog prometa) koriste digitalne platforme kako bi spojile otpremnikov teret s dostupnim prijevozničkim kapacitetom i bolje iskoristile kapacitet kamionskih prijevoznika, ova industrija je ipak previše kompleksna da bi postala posao tipa Ubera.

 

Jedna od ključnih sastavnica Uberovog modela prijevoza je mogućnost da gotovo bilo koje vozilo može pokupiti bilo kojeg putnika, pri čemu ne postoji prilagođavanje vozila svakom pojedinom putniku, omogućujući na taj način vrlo efikasno obavljanje prijevoza na način da ga obavlja najbliže i najbrže raspoloživo vozilo.

Kod kamionskog prijevoza tereta razlike u karakteristikama i samog tereta i kamionskih vozila, kao i zahtjevi za različitim režimima prijevoza za pojedine terete u velikoj mjeri sprječavaju tako efikasnu optimizaciju cijelog procesa kao u slučaju prijevoza putnika Uberom.

Analiza koju je provela tvrtka “A&A” pokazuje da princip rada DFM-a može biti jednostavan, ali sama industrija kamionskog prijevoza to definitivno nije. Kamionski transport još uvijek nije commodity  industrija, a kompleksnost priče očituje se u različitim vrstama specijalizirane opreme koje se koriste u prijevozu (kranovi, rampe, hladnjače...), u pošiljkama koje imaju višestruke načine transporta, te s nužnim upravljanjem iznimkama kod pitanja servisiranja, poput lomova opreme. Same pošiljke također vrlo variraju u vrijednosti  i u karakteristikama kao što su osjetljivost na vlagu, temperaturu, svjetlost i sl.

Postavljanje aplikacije tipa Uber ili Lyft u ovako kompleksnu industriju još uvijek ne može riješiti navedenu problematiku, o čemu najbolje svjedoči sam projekt UberCargo, koji postiže vrlo ograničavajuće rezultate.  Korištenje takvih aplikacija na način „click and order“, bez dogovaranja detalja kao što su režimi prijevoza, nosivost i dimenzije vozila i sl. vodilo bi do velikih razočaranja i sa jedne i sa druge strane, kako zbog troškovne, tako i zbog vremenske neefikasnosti.

Ipak, postoji određena funkcionalnost DFM aplikacija koje su popularizirale aplikacije poput  Ubera ili Lyfta, a koje sve više dobijaju prostor i u korištenju u industriji kamionskog prijevoza – algoritamsko određivanje cijena, integracija API mapa, usluga track-and-trace (praćenje puta paketa) i mobilne transakcije – skupa sa značajkama specifičnim za promet kamionima, kao što su planiranje putovanja, digitalno pohranjivanje dokumenata i TMS integracija. Ipak ovo su značajke koje određuju nijanse u kamionskoj industriji.

DFM tvrtke pritom se suočavaju s nekoliko izazova: konkurencijom, zakonskom regulativom, investicijama, mogućnosti da ih “pojedu” druge rastuće tehnologije prije nego što je njihovo tehnološko rješenje u potpunosti i zaživjelo, te pitanjima specifičnima za prirodu kamionske industrije, uključujući sljedeće:

  • Brokeri koji trenutno upravljaju spajanjem vlasnika tereta i vlasnika teretnog prostora na kamionima pružaju usluge upravljanja iznimkama, podršku u slučaju loma opreme, oštećenja tereta, te imaju pristup širokom spektru prijevoznika sa već izgrađenim odnosima i uređenim načinima suradnje sa svakim od njih, smanjujući tako „šumove“ u komunikaciji i rizik poslovanja za obje strane. DFM tvrtke tek moraju naći prikladno rješenje kako bi pružile sličnu razinu usluge.
  • Regulativa koja nije prilagođena DFM tvrtkama, ostavljajući neka pitanja u pravnom vakuumu, kao što je vidljivo i iz primjera Ubera. Donošenje nove pravne regulative moglo bi se negativno odraziti na takve kompanije.
  • Digitalno povezivanje teretnog prometa je samo jedna od mnogih tehnologija u usponu. Inovacije poput samovozećih vozila i dronova natjecat će se s DFM tvrtkama ili ih u potpunosti zamijeniti.
  • Priroda kamionske industrije i “problematike tereta” predstavlja izazove sama po sebi. Na površini, pitanja teretnog kapaciteta izgledaju vrlo slično Uberovim pitanjima dostupnoga kapaciteta u taksiju. Međutim, daljnja analiza pokazuje da se ove dvije problematike temeljno razlikuju, a o posvećivanju pozornosti na razlike u osnovnim nijansama ovisit će uspjeh DFM-a.

Ova će tehnologija i dalje nastaviti s rastom budući da je DFM od 2011. godine privukao uloge od nekoliko stotina milijuna USD rizičnoga kapitala sa trendom povećanja tih iznosa svake godine.

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Social Face

Prijava - odjava

ispod glavnog